|
|||||||||
|
Maar het was niet alleen zijn zelfgebouwde toeterix waar hij mee werkte. Afwisselend greep hij naar mondorgel, klarinet -recht of in deplorabele staat-, concertina, gitaar, banjo en instrumenten van koebellen of wijnglazen. Een wervelwind. In een half uur tot drie kwartier overrompelde hij het publiek met -een deel van- zijn bijzondere act. Naar goed gebruik van het oude variétéwezen opgebouwd met degelijk vakmanschap, bijgeschaafd en bijgehouden. Denk eens aan al die instrumenten! Maar voor de toeschouwer gewoon heerlijke kolder. Ontroeren deed Rix ook in de huid van een "echte" clown, één met het kleinste concertinaatje ter wereld in zijn stevige knuisten. Hoe mooi hij ook mondorgel speelde of klarinet, hij bleef de clown in gevecht met orkest of microfoon en in geflirt met zijn publiek. Hij hield van optreden in "floorshows", midden tussen de toeschouwers en liet zich graag op de vingers kijken. Entertainer van internationale
allure met
optredens voor
televisie en in zalen in China, Argentinië,
Duitsland, Noorwegen,
Denemarken, Zwitserland, Spanje, Engeland, Japan,
Portugal, Frankrijk
en
Nederland. Alleen -met orkest of combo- of met
Willem Breuker en zijn
Kollektief,
met wie hij veel heeft samenwerkt. Vandaag kijkt hij terug op een
schitterende carrière.
|
|
|||||||